Agenda

Scroll naar beneden voor de huidige maand. 

Activiteit OPENING EXPOSITIE
Datum zondag 4 maart 2018
TijdstipAanvang 14.30 uur

Expositie van 4 maart t/m 15 april Kate van Harreveld en Sjoerd Tijken - 80 jaar

 

 

KATE VAN HARREVELD (Haarlem, 1971) woont en werkt in Amsterdam

 

Voor Kate van Harreveld is alles bezield: voorwerpen, landschappen en bouwwerken, magisch en mysterieus.


De onderwerpen die zij tekent roepen bij haar een bepaalde emotie op, een soort vreemd gevoel van herkenning, vaak desolaat of weemoedig, en moeten daarom getekend worden. Het resultaat laat een verstilde en intieme wereld zien met een vaak verontrustende ondertoon. Zowel de afgebeelde personen als de gebouwen lijken te wachten op iets of zijn in mijmeringen verzonken. Een gevoel van naderend onheil is immer aanwezig. Berustend en dreigend tegelijk.

 

Momenteel gaat Kate’s interesse vooral uit naar het tekenen van 20e eeuwse architectuur. Met name naoorlogse kerkgebouwen en industriële bouwwerken. Wat haar daarin aantrekt is hun veranderende betekenis. Wat oorspronkelijk modern was, is door de tijd betrekkelijk gemaakt en dat ontroert haar. In een kort tijdsbestek worden het zo melancholieke monumenten. Een terugkerend thema in Kate’s werk: alles verandert uiteindelijk in stilte en eenzaamheid. Niet dat dat soort zaken expliciet in haar werk aan te wijzen zijn; het eigenlijke onderwerp is ondergronds en moet dat ook blijven.

 

 

SJOERD TIJKEN

 

Sjoerd Tijken, geboren te Djember, Indonesië (1938) is in zijn werk altijd op zoek naar een evenwicht.

 

‘’Vaak begin ik met een beeld door een vorm scheef te zetten. Dan moet ik er iets op vinden. De balans moet hersteld worden en dat vind ik interessant. Die spanning is een belangrijk uitgangspunt voor mijn beelden. Uiteindelijk moet een beeld dat in zich hebben om er geboeid naar te kunnen kijken.”

Tijken vertelt dat zijn sculpturen vaak ontstaan door vormen die hij tegenkomt, dat kan overal zijn. In het huis van Tijken ben je omringd door zijn beelden, er heerst een bepaalde orde. Een orde die ook in zijn werk zit. Beelden zijn een veelomvattende wereld voor hem. Hij denkt erin en leeft erin. De muren hangen vol met kunstwerken van hemzelf maar ook van andere kunstenaars.

 

Wat opvalt is dat veel van zijn werken in serie vervaardigd zijn.

“Mijn motivatie om een werk te herhalen is ontstaan toen ik eens in het Utrechts Centraal museum liep. Ik zag daar een reeks koppen van Schouten en Schepenen, allemaal en profile geschilderd. De minieme verschillen van de gelaatstrekken maakte dat ik met een verscherpte blik naar de portretten keek. Juist als serie kwamen de werken goed over. Zo zie je ook wel in oude kastelen boven de haard een schap met een reeks borden. De herhaling maakt het bijna tot iets muzikaals. Ik geef mijn werk ritme door de herhaling. Doordat elk werk per stuk net even anders is dan de andere. Meestal maak ik er drie of vijf zodat er toch ook een middelpunt is.”

 

Als Tijken over zijn beelden vertelt gebruikt hij veel handgebaren, het is haast alsof hij uit probeert te beelden wat hij wil vertellen. “Zo werk ik aan een beeld. Eerst maak ik het en dan bekijk ik het. Is het goed? Ik weeg het af met mijn ogen. Soms zie je beelden waar je heel moe van wordt. Bijvoorbeeld een beeld op een been. Zo staan ze daar maar…… Dat kost je energie om naar te kijken!” 

 

“Voor mij is werken aan een beeld, als reizen in een trein zonder bestemming. Je weet nog niet wat je tegen zal komen en zo komen er altijd weer verrassingen op je pad.”

 

Tekst Inge Beeftink

Weststraat 107-109 | 1781 BZ Den Helder | T: 0223 625901