Naam :Fotoroute Den Helder 2018
Maand :augustus - september
Jaar :2018
Meer informatie :

Exposities van 26 augustus t/m 7 oktober. Fotografen op diverse locaties in Den Helder.

 

De zesde Helderse Fotoroute werd feestelijk geopend op zondag 26 augustus om 13.00 uur in Windkracht 13.  Meerdere locaties openen hun deuren. 

 

Vanaf 13.15 uur presenteren alle deelnemende locaties met hun fotografen zich via een wervende pitch in Windkracht 13. Na deze pitch kan het publiek kiezen waar zij de Fotoroute willen voortzetten. Alle andere locaties openen om 14.00 uur. 
Om 16.30 uur 
zal in Kunsthal 45 een dans performance te zien zijn van Goran Turnšek.

 

Het is de bedoeling dat het publiek verrast wordt door een gevarieerd aanbod. Niet alleen foto’s, maar ook de toepassing van fotografie in de kunst komt aan bod. Elke locatie heeft zijn eigen tentoonstelling samengesteld. Lukt het niet op één dag alle locaties te bezoeken, geen nood, de route zal t/m 7 oktober te bezichtigen zijn.

 

Deelnemende locaties en fotografen zijn:

Galerie Windkracht 13 - Goran Turnšek, Udo Prinsen, Csilla Klenyánski, Saskia Wagenvoort en Richard Beukelaar

 

Kunstuitleen Den Helder -  Sietske Tjallingii en Richard Beukelaar

 

Kunsthal 45 - Expositie '...Iets met Ruimte' I Fotografen: Tobias Asser - Mémé Bartels - Anna den Drijver - Mariëlle Gebben - Marianne Ingleby - Margaret Lansink -  Mark Nettenbreijers - Katharina Pöhlmann - Arjan Post - Lizette Schaap - Hanna Snijder - Goran Turnšek - Matthias Valewink - Mo Verlaan - Anna Witkowska

 

Werk aan de winkel - Etalages binnenstad 'Bespiegelingen' - Jan Theun van Rees

 

IJssalon Laan - Axel Funke I Open tot 1 oktober I Preview opening 24 augustus 19.30 uur

 

Kunst & Kitchen - George Stoekenbroek

 

Triade - Kees Looijesteijn

 

School 7 -| Presentatie fotografie

 

Historische Fotoroute door binnenstad en op Willemsoord

 

Alle informatie over de locaties en fotografen is te vinden op: www.denhelder.online/fotoroute

 


Fotografen die exposeren bij Windkracht 13 zijn:

Goran Turnšek

Udo Prinsen

Csilla Klenyánski

Saskia Wagenvoort

Richard Beukelaar


Saskia Wagenvoort (Deventer, 1962) : mixed & stitched photography/make-up art & styling

 

 

Saskia Wagenvoort heeft een voorliefde voor rijpe vruchten en lonkende bloemen uit 17e -eeuwse vanitas stillevens, klassieke composities en poses. Haar met zorg gekozen modellen zijn verstild en brutaal tegelijk. Sereen en argwanend. Breekbaar en sterk. Wie zich een langere blik gunt zal diepere lagen in het werk ontdekken. Dat is niet toevallig; zoals het werk bekeken wordt, is het ook opgebouwd. Kijken en nog eens kijken.

 

Eerst fotografeert Wagenvoort haar onderwerpen. In alle rust bepaalt ze daarvoor de setting, styling, visagie en het haar. Daarna, afhankelijk van welke keuzes dit geschoten beeld oproept, ontstaat door fysieke bewerking van de afgedrukte foto een nieuw beeld. Ze snijdt, plakt, naait en voegt elementen toe. Met bijvoorbeeld de bloemen, het fruit en de vliegen, wordt een laag van vergankelijkheid toegevoegd. Spelden en naaiwerk gaan als het ware door de huid. Op het eerste gezicht gaat het over schoonheid, maar daaronder gaat een extra laag verborgen. Vergankelijkheid en pijn vormen een subtiel maar belangrijk onderdeel van haar werk. Een bitterzoete werkelijkheid… ‘Iedereen is in zijn leven wel door iets of iemand beschadigd en de kunst is om jezelf op een zo’n mooi mogelijke manier bij elkaar te houden’. Het spel tussen fotografisch vastgelegde realiteit en nieuwe, toegevoegde elementen zorgt voor een beeld dat vragen oproept.

 

Goran Turnšek


 

Goran Turnšek (1978) werd geboren in Ptuj in het voormalige Joegoslavië, nu Slovenië. Hij studeerde moderne dans aan de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam en fotografie aan de Foto Academie Amsterdam. Hij werkte samen met Krisztina de Châtel, Marina Abramović en Nicole Beutler. Na zijn danscarrière ontwikkelde hij een interesse in de relatie tussen performance en fotografie. Hij creëerde danschoreografieën Being Blanka (2009), Water beast (2010) en Chatten met Marcin (2010)

 

In 2015 studeerde hij af met het fotoproject 'Jakob' dat op de shortlist stond van Unseen  Dummy Award en Selection of Dutch photography. Tot nu toe trad hij op bij Julidans (Amsterdam), Dance Umbrella Festival (Londen, 2007), Dnevi suvremenog plesa (Zagreb / ​​Rijeka, 2009), solotentoonstellingen gehouden in Theater aan het Vrijthof (Maastricht, 2016), Podium Mozaiëk (Amsterdam, 2017 ) en groepsexposities op WEP (Groningen, 2010), Gallery Walls (Amsterdam, 2008), Art'otel (Amsterdam, 2015), Kadmium (Delft, 2016) en Rotterdam Photo Festival (Rotterdam, 2017).

 

Zijn werk bestaat uit fotografie, fotoboeken en performance en is o.a. gepubliceerd in het British Journal of Photography, Volkskrant magazine, Fotodigi en Photocaptionist.

 

In zijn werk presenteert Goran Turnšek dagelijkse bewegingen als performance. Hij gebruikt danskennis en werkt met zijn modellen als een choreograaf. De relatie tussen het lichaam en de ruimte waarin het zich bevindt, speelt een belangrijke rol. In zijn fotografie gebruikt hij sequenties, tweeluiken en losse foto's die hij essentieel vindt om zijn verhaal te vertellen. Hij speelt vaak met obscuriteit en dit verwijst zowel naar de anonimiteit van de persoon als naar de anonimiteit van de bron van het onderwerp. Onderwerpen in zijn werk zijn identiteit en vergankelijkheid. Zijn fotografie-publicaties, fotoboeken, video's, exposities en uitvoeringen zijn een integraal onderdeel van zijn werk.

 

Project 'Jakob' is een fotografisch onderzoek over de dagelijkse rituelen van Goran's overleden grootvader Jakob Emeršič. Via zelfportretten onthult de kunstenaar de herinneringen aan zijn grootvader. Het project vond plaats in een  'te koop huis' in Goran's geboortedorp Zabovci in Slovenië. Hij gebruikte het huis als een podium waarop hij de dagelijkse rituelen van zijn grootvader reconstrueert, zoals wassen, bomen enten en het huis verwarmen.. Het project wordt in Windkracht 13 gepresenteerd als fototentoonstelling en een fotoboek.

'In het project van Goran Turnšek, waar hij zijn overleden grootvader Jakob nabootst, spreekt anonimiteit van de onmogelijkheid om de plaats van een ander in te nemen, maar ook van de onpersoonlijke aard van gechoreografeerde dans. "Dansers zijn niet het doel in een voorstelling, eerder een medium", zegt hij.' 

In Kunsthal 45 hangt ook werk van Goran Turnšek. 

 

Csilla Klenyánski (1986)


 

In haar werk zoek Csilla steeds naar de unieke synthese tussen fantasie en logica. Alles draait om het zoeken naar de verborgen mogelijkheden van alledaagse voorwerpen gerelateerd aan hun vorm en functie. Door hun ongebruikelijke potentieel te onderzoeken introduceert Klenyánszki nieuwe functies voor die voorwerpen. Ze speelt daarbij graag met de grenzen van het onzinnige. Iets dat er in eerste instantie dwaas uit ziet, kan uiteindelijk net zo goed zijn juiste plek verwerven. Die benadering resulteert hoofdzakelijk in 2-dimensionaal werk, waaronder fotografie, video en digitale beelden, terwijl het eigenlijke werkproces balanceert tussen installatie- en performancekunst.

 

In Galerie Windkracht 13 is de serie ‘Pillars of home’ te zien. Foto’s van achtennegentig - 30 minuten lang – in evenwicht blijvende sculpturen van Csilla Klenyánszki.

Csilla: 'Pillars of home' is het eerste hoofdstuk van een reeks oefeningen die mijn vermogen testen om orde te scheppen en harmonie te vinden. Deze oefeningen, 'Flexibele uren' genoemd, hebben te maken met verschillende vormen van op tijd gebaseerd evenwicht, terwijl ik mijn mentale en fysieke evenwicht onderzoek. De vloer-tot-plafondconstructies vertrouwen op hun eigen innerlijke stabiliteit terwijl ze alleen worden ingekaderd door de vloer en het plafond. De ‘in situ installaties’ worden gemaakt tijdens de dutjes van mijn zoon, wanneer ons huis voor niet meer dan een half uur een studio wordt. De kleurrijke hand gebouwde pilaren variëren in grootte en complexiteit, afhankelijk van hun territorium. Terwijl de objecten worden opgestapeld, worden ze een coherente entiteit, maar hun delicate indeling en balanceringsstructuur maakt ze kwetsbaar omdat ze elk moment kunnen worden vernietigd. Niet alleen het bestaan ​​van het beeld is in gevaar als de installatie instort, maar het geluid van de gevallen voorwerpen kan de slapende baby wakker maken, wat de studiosessie beëindigt. De aard van het project staat geen zelfcorrectie toe, dus het uiteindelijke beeld kan onvolmaakt zijn.

"Pillars of Home" werd gemaakt tijdens Artist Residency in Motherhood en mogelijk gemaakt met behulp van het Mondriaan Fonds.

 

Udo Prinsen

 

 

Udo Prinsen is een beeldmaker werkzaam in opdracht en in eigen beheer binnen verschillende disciplines. Vanuit zijn achtergrond in animatie en film werkt hij aan diverse artistieke producties voor TV, speelfilm, documentaires en theater. 
Daarnaast ontwikkelde hij zich in fotografie met als specialisatie lange sluitertijden en in die hoedanigheid ging hij mee als artist in residence tijdens een grootscheepse wetenschappelijke expeditie naar Spitsbergen in 2015 genaamd SEES NL. 
Udo’s fascinatie voor natuur, muziek en tijd komen samen in het werk Shapes of time, dat ontsprong uit deze expeditie. Nog altijd werkt Udo samen met de manager van het Nederlands Poolstation op Spitsbergen (maarten Loonen) om de collectie uit te breiden.

 

Zijn foto’s zijn inmiddels weer gebruikt ter inspiratie voor composities door Oene van Geel en Mark Haanstra, samen brachten zij een album en kunstboek uit onder dezelfde naam Shapes of time. Werk uit Shapes of time en ander fotografisch werk is te zien in de Fotoroute. De voorstelling is te zien op zondag 7 oktober 2018 tijdens Rondo Musica van Vrienden van Den Helder.

 

Richard Beukelaar

 

 

Richard Beukelaar (45) is autodidactisch fotograaf. Hij houdt niet van half werk. Wat hij doet, doet hij gepassioneerd en vol overgave. Zijn gedrevenheid is bij vlagen obsessief.

 

Voor het project ROTTERDAM MOVES prijst hij zichzelf gelukkig dat hij in Rotterdam woont. Hij is continu op zoek naar dynamiek en beweging. Die is in de stad volop aanwezig. Hij is geobsedeerd door het moment. Hij combineert hierbij kennis en kunde met intuïtie. “De camera is een tool waarmee veel meer kan dan foto’s maken alleen. Door te werken met langere sluitertijden is het mogelijk ermee te schilderen.” De camera een kwast, de stad het palet: door steeds meer uit vrije hand te schieten en dingen te laten gebeuren waar hij niet meteen de controle over heeft, ontstaan impressionistische beelden. “Loslaten is heel belangrijk. Je moet durven falen en fouten moet je gebruiken'.

 

”De foto’s op deze tentoonstelling geven een inkijkje in de voortdurende ontwikkeling van de fotograaf. Een aantal bestaat uit samengestelde beelden. Deze foto’s hebben de basis gelegd voor zijn latere, meer schilderachtige werk. Door gebruik te maken van (on)bewuste bewegingen creëert hij de dynamiek van penseelstreken. Niet alleen de stad Rotterdam leent zich voor deze experimentele vorm van fotografie.

 

Ook de diverse landschapsfoto’s getuigen hiervan. Ze zetten de bezoeker gemakkelijk op het verkeerde been. Toegegeven, bij sommige foto’s heb je de neiging om een 3D-bril op te zetten. Het zal echter niet baten. In tegenstelling tot het hyperrealisme, voegt Beukelaar een vervreemdend element toe aan zijn foto’s. Hij daagt daarmee niet alleen zichzelf, maar ook de bezoekers van De Fotoroute uit.

 

Windkracht 13 werkt samen met de Kunstuitleen. Bij de Kunstuitleen zijn naast het werk van Sietske Tjallingii ook de abstracte landschapsfoto's van Richard Beukelaar te zien. 

Weststraat 107-109 | 1781 BZ Den Helder | T: 0223 625901